Deze opleiding

Met een deeltijd Associate degree Communicatie kies je voor een tweejarige erkende hbo-opleiding. Je leert overtuigend communiceren met in- en externe doelgroepen, in woorden en beelden.

open_in_newwebsite

locatieBreda
diplomaAd
typeregulier, 120 EC
start1 september
taalvolledig Nederlands
opleidingsduur2 jaar deeltijd
accreditatiesNVAO
croho-code80139
Je werkt voor een bedrijf en je weet hoe die organisatie in elkaar steekt. Je bent op de hoogte van de missie en visie en je hebt een beeld van de doelgroepen waarmee de organisatie in contact wil komen. Dit kunnen medewerkers en hun familie zijn, maar bijvoorbeeld ook klanten, concurrenten, journalisten of influencers. Na de Ad Communicatie weet je die doelgroepen te triggeren door de juiste middelen af te stemmen op de juiste doelgroep.

Na de Associate degree Communicatie deeltijd weet je hoe je met communicatie bijdraagt aan de organisatiedoelen. Je weet hoe je doelgroepen boeit en bindt en hebt geleerd goed te kijken naar wat ze wensen en nodig hebben. Dat verandert nogal eens. Om hierop te kunnen anticiperen houd je de behoefte goed in de gaten. Daardoor weet je steeds het juiste verhaal te vertellen in woord en beeld.
Deze opleiding heeft meerdere vormen :

Waarom aan de Avans?

Bij deze kleinschalige opleiding is het contact persoonlijk. Net als bij andere deeltijdopleidingen van Avans werk je met modules. Samen met jou bekijken we welke jij precies nodig hebt om jouw leerdoelen te bereiken. Lesactiviteiten op school zijn altijd geconcentreerd op 1 dag van 14.40 tot 21.40 uur. Onze docenten werken in het communicatievak. Ze helpen jou daarin je weg te vinden. Je vraagt hen om hulp als dat nodig is. Veel leer je door te doen in je eigen werk.
Vierjarige opleiding

Naast de deeltijdopleiding Associate degree kun je ook kiezen voor de Bachelor deeltijdopleiding Communicatie. Deze deeltijdopleiding rond je af in 4 jaar.

Studieprogramma

Unsplashed background img 2
Framing & factchecking

Als communicatieprofessional draag je bij aan optimale communicatie van je organisatie, zowel naar buiten toe als intern.

Je weet met welke combinatie van woord, beeld en geluid je verschil maakt in de beleving van onder meer klanten, medewerkers en bezoekers.

Communicatie optimalisatie

Als communicatieprofessional draag je bij aan de optimalisatie van de communicatie in en van de organisatie.

Daarmee draag je bij aan een positieve beleving van onder meer klanten, bezoekers en medewerkers.

Communicatiesensitiviteit

Je leert hoe de organisatie in elkaar steekt en wat ze precies voor ogen heeft met haar communicatie. Wat wil de organisatie vertellen en wie is daarbij betrokken?

De kracht van tekst

Je schrijft en redigeert 5 verschillende teksten, zoals een commerciële tekst, artikel of blog. Dat doe je op basis van een briefing en debriefing, rekening houdend met het auteursrecht.

Huidige en gewenste organisatie-identiteit

Als communicatieprofessional adviseer je de organisatie hoe ze haar eigenheid en corporate merk op een overtuigende en onderbouwde manier visualiseert en bewaakt.

De kracht van dialoog

In deze module leer je wat de meerwaarde is van dialoog en hoe deze het meest tot zijn recht komt.

Je krijgt inzicht in het herkennen en erkennen van bubbels en leert wanneer dialoog een passende manier van communiceren is voor een organisatie.

Keuzemodule: Multichannel marketing

Als marketing(communicatie)professional stimuleer je de afzet of verkoop van producten en diensten door bestaande en aankomende klanten op de juiste manier te benaderen.

Onderwijs

taal van onderwijs100% nl
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.
onderwijsvormen
De Ad Communicatie is opgebouwd uit 7 modules: 6 blokken van 10 weken en 1 blok van 20. Je hebt maximaal 1 middag en 1 avond achter elkaar les. Daarnaast leer je op je werkplek en door zelfstudie. Elke module rond je af met een beroepsproduct waarmee je aantoont dat je beschikt over vooraf omschreven vaardigheden. De Ad duurt gemiddeld 2 jaar. De eindopdracht draait om jouw persoonlijke positionering als communicatieprofessional.
studielast
In Breda heb je les op woensdagmiddag en -avond. In Den Bosch op dinsdagmiddag en -avond. Reken voor contactonderwijs op minimaal 6 uur per week. Voor zelfstudie gemiddeld 12 uur. Daarnaast werk je bij voorkeur minimaal 16 uur per week in de communicatiebranche.

Let op: omdat Avans het onderwijs modulair aanbiedt, kan het zijn dat de lesdag tijdens de opleiding verandert.
bindend studieadvies
  • minimaal 45 EC in de eerste 24 maanden

Toelating en kosten

startmomenten

1 september 2024

aanmelding deadline : 1 juli 2024
wettelijk tarief : € 2150 (€1075 in het eerste jaar)
instellingstarief : € 6456

1 september 2025

aanmelding deadline : 1 juli 2025
collegegeld nog niet bekend

toelaatbare profielen
havo N&Ttoelaatbaar
havo N&Gtoelaatbaar
havo E&Mtoelaatbaar
havo C&Mtoelaatbaar
vwo N&Ttoelaatbaar
vwo N&Gtoelaatbaar
vwo E&Mtoelaatbaar
vwo C&Mtoelaatbaar
MBO niveau 4toelaatbaar
toelatingseisen

werk naast de opleiding (duaal)
Bij aanvang van de opleiding heb je bij voorkeur een studierelevante werkplek voor ongeveer 20 uur per week. Hier:

  • heb je voldoende mogelijkheden om je te ontwikkelen tot een oplossingsgerichte communicatieprofessional
  • kun je vakliteratuur en regelgeving bestuderen, materialen gebruiken en discussiëren over het vak
  • kun je praktijkopdrachten uitvoeren.

Als je werkplek hier niet aan voldoet, kan het lastig zijn opdrachten uit te voeren. Dan is het raadzaam om een andere werkplek te zoeken.

Na de studie

Unsplashed background img 2

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

Wat kun je worden met de hbo Associate degree Communicatie? Het aantal vacatures binnen de communicatiebranche laat duidelijk een stijgende lijn zien. Het vakgebied wordt steeds volwassener. Als communicatieprofessional van de toekomst heb je een brede scope. Je hebt veel kennis over verschillende vakgebieden, lef en vertrouwen en je wilt je steeds verder ontwikkelen. Zowel op het eigen vakgebied als in de breedte. Zo voeg je waarde toe aan het bedrijf of de organisatie in zijn geheel. Werken in de communicatie is niet alleen heel gevarieerd en uitdagend, maar ook nog eens toekomstbestendig.

Hieronder zie je een aantal beroepen die je kunt beoefenen met Ad Communicatie.

Potentiële beroepen

communicatiemedewerker
junior adviseur interne communicatie

Je bent medeverantwoordelijk voor het uitdenken en uitvoeren van interne communicatie-uitingen. Op verzoek adviseer je het management over de te voeren strategie.

junior corporate communicatieadviseur

Je houdt je bezig met de reputatie van de organisatie waarvoor je werkt. Je bedenkt eigentijdse manieren waarop je het imago kunt verbeteren en voert die plannen ook uit.

junior mediamanager 

Je verricht ondersteunende en organiserende taken bij een reclame- of communicatiebureau of op de communicatieafdeling van een groot bedrijf. Je zorgt ervoor dat er promotiemiddelen worden gemaakt.

bron: StudieData

Contact

Student Support
E: studentsupport@avans.nl
T: 088-5257550
Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newwebsite