Deze opleiding
locatieBreda |
diplomaAd |
typeregulier, 120 EC |
start1 september |
taalvolledig Nederlands |
opleidingsduur2 jaar deeltijd |
accreditatiesNVAO |
croho-code80036 |
Tijdens de Associate degree Marketing Management krijg je een inleiding in marketing en sales. Je leert verkoop- en accountplannen ontwikkelen, calculeren en schriftelijk communiceren. Daarbij ontdek je hoe je functioneert in een operationeel-tactische omgeving. Je verdiept je in online marketing, marktonderzoek en projectmanagement. Ook spijker je jouw Engels bij tot B2-niveau.
De opleiding Marketing Management Ad staat midden in het bedrijfsleven. Samen met partners uit het werkveld zorgen we voor de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijs. De docenten komen uit de beroepspraktijk. Bovendien is de opleiding kleinschalig en persoonlijk. Naast de deeltijdopleiding Associate degree kun je ook kiezen voor de Bachelor deeltijdopleiding Commerciële Economie. Deze deeltijdopleiding rond je af in 4 jaar.
Deze opleiding heeft meerdere vormen :
- deeltijd te Breda
- voltijd te Den Bosch
Waarom aan de Avans?
Naast de deeltijdopleiding Associate degree kun je ook kiezen voor de Bachelor deeltijdopleiding Commerciële Economie. Deze deeltijdopleiding rond je af in 4 jaar.
Studieprogramma
Bedrijf en markt in kaart
Je wilt ervoor zorgen dat de klant voor jouw bedrijf kiest en niet voor de concurrent. Dat vraagt inzicht in je sterkten en zwakten en in de kansen en bedreigingen.
In deze module ga je hiermee aan de slag. Je brengt je bedrijf en de omgeving in kaart en ontdekt waar je het verschil kunt maken.
Klantreisoptimalisatie
De wondere wereld van data. Overal verzamelen we cijfers en gegevens. In deze module leer je hoe je relevante informatie uit al die gegevens haalt.
Je leert wat je met de informatie kunt doen. En dit combineer je met de zoektocht naar de optimale klantreis naar jouw bedrijf en door jouw bedrijf.
Marketing en Sales Optimalisatie
In deze module leer je hoe je ervoor kunt zorgen dat je verkoop doorgroeit van 'goed' naar 'geweldig'. En aan welke knoppen je kunt draaien en op welk moment je dit moet doen.
Multichannel marketing
In deze module leer je denken als marketing(communicatie)professional. Je stimuleert de verkoop van producten en diensten door jouw doelgroep te activeren met een multimediale communicatiecampagne.
Onderzoek naar markt en klant
In deze module leer je hoe je onderzoek doet naar je markt en je klant.
Hoe je een onderzoek opzet. Waar je op moet letten en welke vragen je stelt. Hoe je de juiste klanten en kansen vindt. Hoe je de onderzoeksresultaten interpreteert. Dat leer je allemaal in de module Onderzoek naar markt en klant.
Professioneel verkopen
Je leert wat er komt kijken bij het verkopen van jouw dienst of product en hoe je dit aanpakt. Vanuit een gedegen voorbereiding en analyse leer je hoe je een verkoopgesprek voert en de deal sluit.
Social Selling & Content Marketing
In deze module leer je hoe je je marketingboodschap overbrengt via social media: in theorie én in de praktijk.
Vrije keuzeruimte
Je hebt de vrijheid om zelf een module te kiezen die het beste past bij jouw interesse en ambitie. Dit kan ook een module zijn van een andere opleiding van Avans.
Onderwijs
taal van onderwijs | 100% nl |
---|---|
avondonderwijs | n.v.t. |
afstandsonderwijs | n.v.t. |
onderwijsvormen
Tijdens het tweejarige programma van de Ad Marketing komen in de verschillende modules de volgende onderwerpen aan de orde (online) marketing, management, marketingcalculaties, marktonderzoek, statistiek, projectmanagement en consumentengedrag. Je focus ligt hierbij op het krijgen van een beeld van het bedrijf, de markt en de klant.studielast
De deeltijdopleiding Marketing Management Ad volg je op maandagmiddag en -avond in Breda. In Den Bosch zijn de lessen op donderdagmiddag en -avond.Let op: het kan zijn dat de lesdag tijdens de opleiding verandert.
Hoeveel tijd je besteedt aan je studie is afhankelijk van je ervaring en jouw situatie als student. Dat gaat bijvoorbeeld over hoe gemakkelijk je informatie verzamelt voor schrijfopdrachten, of je gewend bent om stukken te schrijven en of je ervaring hebt met presenteren.
bindend studieadvies
- minimaal 45 EC in de eerste 24 maanden
Toelating en kosten
startmomenten
aanmelding deadline : 1 juli 2024
wettelijk tarief : € 2150 (€1075 in het eerste jaar)
instellingstarief : € 6456
aanmelding deadline : 1 juli 2025
collegegeld nog niet bekend
toelaatbare profielen
havo N&T | economie of m&o of be |
---|---|
havo N&G | economie of m&o of be |
havo E&M | toelaatbaar |
havo C&M | (economie of m&o of be) + (wiskunde A of wiskunde B) |
vwo N&T | toelaatbaar |
vwo N&G | toelaatbaar |
vwo E&M | toelaatbaar |
vwo C&M | economie of m&o of be |
MBO niveau 4 | toelaatbaar |
toelatingseisen
werk naast de opleiding (duaal)
Tijdens de Associate degree Marketing Management heb je een relevante werkplek nodig die voldoet qua werkomgeving, werkniveau en het aantal uren per week. Op jouw werkplek heb je:
- voldoende mogelijkheden om je te ontwikkelen
- de beschikking over vakliteratuur en over regelgeving en materialen
- een werkkring om de praktijkopdrachten in het kader van de toetsing uit te kunnen voeren.
Als je werkplek niet voldoet, kan het zijn dat je het advies krijgt om een andere werkplek te zoeken naast je opleiding.
Na de studie
Beroepsperspectief / arbeidsmarkt
Potentiële beroepen
Als marketingadviseur adviseer je bedrijven bij marketingvraagstukken. Daarnaast verricht je kwalitatief klantenonderzoek, help je bij de implementatie van een advies en adviseer je in brand management.
Je kijkt naar de wensen van klanten van een bedrijf om zo producten aan de man te brengen. Daarnaast adviseer je over nieuwe producten en nieuwe markten. Ook onderzoek je de vraag naar producten en kijk je naar de concurrentie.
Als marktonderzoeker doe je onderzoek naar de huidige en toekomstige markten en klanten. Je onderzoekt producten, trends, klanttevredenheid, onderliggende behoeften van klanten en het imago van het bedrijf; dus alle factoren die de vraag naar een product beïnvloeden.
Je bent verantwoordelijk voor de complete levenscyclus van een product. Denk aan de productontwikkeling, marketing, financiële resultaten en kwaliteitszorg.