IT Service Management (2 jaar)
NHL Hogeschool

Deze opleiding
Bedrijven worden steeds afhankelijker van ICT. De klant staat voorop en is kritisch. Hoe voldoe je aan de ICT-verwachtingen van de klant tegen een betaalbare prijs en goede kwaliteit?
Daar komt IT Service Management bij kijken. Wil jij graag verder leren, maar zie je vier jaar studeren niet zitten? Dan is de tweejarige opleiding IT Service Management iets voor jou!
De Associate degree IT Service Management leert je analyseren, adviseren, implementeren en beheren. Informatietechnologie is niet voor iedereen even simpel. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat alle werknemers in een bedrijf met digitale systemen om kunnen gaan. Een technisch verhaal weet jij begrijpelijk te vertalen naar klanten en gebruikers. Vragen en storingen weet je snel te beantwoorden en op te lossen. De ideale student voor de Ad IT Service Management beschikt over de volgende kenmerken: Open en sociaal, Klantgericht
en Praktische instelling.
Deze opleiding heeft meerdere vormen :
Daar komt IT Service Management bij kijken. Wil jij graag verder leren, maar zie je vier jaar studeren niet zitten? Dan is de tweejarige opleiding IT Service Management iets voor jou!
De Associate degree IT Service Management leert je analyseren, adviseren, implementeren en beheren. Informatietechnologie is niet voor iedereen even simpel. Het is aan jou om ervoor te zorgen dat alle werknemers in een bedrijf met digitale systemen om kunnen gaan. Een technisch verhaal weet jij begrijpelijk te vertalen naar klanten en gebruikers. Vragen en storingen weet je snel te beantwoorden en op te lossen. De ideale student voor de Ad IT Service Management beschikt over de volgende kenmerken: Open en sociaal, Klantgericht
en Praktische instelling.
Deze opleiding heeft meerdere vormen :
- voltijd te Leeuwarden
- deeltijd te Leeuwarden
open_in_newwebsite
printprint
printprint
locatieLeeuwarden | |
diplomaAd IT Service Management | |
typeregulier, 120 EC | |
start1 september | |
taalvolledig Nederlands | |
opleidingsduur2 jaar voltijd | |
accreditatiesNVAO | |
croho-code80024 | |
heeft geen numerus fixus geen honoursprogramma |
Waarom aan de NHL?
- 100% aansluiting op bachelor Business IT & Management.
- Persoonlijk contact.
- Na twee jaar een diploma.
Studieprogramma

1e jaar Bij IT Service Management zijn projecten een belangrijk onderdeel van de studie. Teamwork is daarbij cruciaal, ook binnen je latere werk moet je regelmatig samenwerken. In het eerste jaar doe je bijvoorbeeld: Application Design, Managementgame en Brandstof voor beslissers.
Vakken: Management Information Systems, Communicatie vaardigheden, Databases, Grafic User Interface en Organisatie en Management.
Vakken: Management Information Systems, Communicatie vaardigheden, Databases, Grafic User Interface en Organisatie en Management.
2e jaar In het tweede jaar werk je aan de projecten: Information Management en IT Risk & Security.
Beheren en managen van ICT leer je niet uit een boekje. Je zult in de praktijk de nodige ervaring op moeten doen. Daarom ga je stage lopen bij een bedrijf en zul je een klus moeten klaren op het gebied van IT servicemanagement. Je sluit de stage af met een presentatie en een rapport.
Beheren en managen van ICT leer je niet uit een boekje. Je zult in de praktijk de nodige ervaring op moeten doen. Daarom ga je stage lopen bij een bedrijf en zul je een klus moeten klaren op het gebied van IT servicemanagement. Je sluit de stage af met een presentatie en een rapport.
Onderwijs
taal van onderwijs | 100% nl |
---|---|
avondonderwijs | n.v.t. |
afstandsonderwijs | n.v.t. |
onderwijsvormen
case studies, stage, onderzoek, onderzoeksproject, excursie, hoorcollege, werkgroep, groepsopdracht, individuele opdracht, zelfstudie, projectbindend studieadvies
- minimaal 50 EC in de eerste 12 maanden
Toelating en studiekosten

startmomenten
toelaatbare profielen
havo C&M | toelaatbaar |
---|---|
havo E&M | toelaatbaar |
havo N&G | toelaatbaar |
havo N&T | toelaatbaar |
vwo C&M | toelaatbaar |
vwo E&M | toelaatbaar |
vwo N&G | toelaatbaar |
vwo N&T | toelaatbaar |
MBO niveau 4 | alle domeinen m.u.v.: * Techniek & Procesindustrie * Zorg & Welzijn * Voedsel, Natuur & Leefomgeving |
WO propedeuse | toelaatbaar |
hbo-p | toelaatbaar |
Inschatting maandelijkse studiekosten
bedrag | kostenpost | ||
---|---|---|---|
€ | 0 | kamerhuur in Leeuwardenonder landelijk gemiddelde | |
€ | 22 | internet+tv | |
€ | 152 | boodschappen/kostgeld | |
€ | 32 | telefoon | |
€ | 117 | verzekeringen | |
€ | 158 | collegegeldop basis van € 1906 per jaar | |
€ | 80 | studieboeken en -spullen | |
€ | 29 | drinken/snoep/snacks | |
€ | 77 | uiterlijkkleding, kapper, schoenen | |
€ | 30 | contributies/abonnementen | |
€ | 132 | vrije tijdstappen, uit eten, vakantie | |
€ | 42 | vervoernaast de OV-kaart | |
€ | 45 | overig | |
€ | 868 | totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181 |
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft.
Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.
Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?
Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?
Studenten en studentenleven
studentaantallen
3 | studenten volgen deze opleiding |
33% | daarvan is vrouw |
1 | eerstejaars gestart in 2017 |
100% | daarvan is vrouw |
11926 | studenten aan de NHL Hogeschool |
48% | daarvan is vrouw |
Op kamers in Leeuwarden
23096 | studenten studerend |
6895 | studenten woonachtig |
€ | gemiddelde kamerprijs |
kamer betaalbaarheid | |
? m2 | gemiddelde kameroppervlak |
kamer beschikbaarheid |
Keuzehulp

Studievergelijker
1/3 NHL
IT Service Management (2 jaar)
IT Service Management (2 jaar)
€ gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
?% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
2/3 Inholland
IT Service Management
IT Service Management
€ gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
?% vrouw |
? uur contacttijd/week |
3/3 NHLStenden
IT Service Management (2 jaar)
IT Service Management (2 jaar)
€ gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
?% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.
Feiten en / studie in cijfers
deze opleiding | landelijk | |
---|---|---|
algemeen oordeel | 3.9 | |
inhoud | 3.8 | |
docenten | 3.9 | |
studiefaciliteiten | 3.4 | |
studielast | 3.5 | |
studiebegeleiding | - |
Studentoordelen
De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.In 2017 hebben meer dan 200.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.
IT Service Management (2 jaar) aan de NHL Hogeschool is beoordeeld door 16 respondenten. Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 3.9 uit 5.
Na de studie

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt
Met een Associate degree IT Service Management op zak ben je welkom bij veel verschillende organisaties. Denk bijvoorbeeld aan banken, verzekeraars, zorginstellingen, uitzendbureaus en gemeentes.
huidige arbeidsmarkt
Potentiële beroepen
- beheerder informatiebeveiliging
- changemanager
- configurationmanager
- functioneel beheerder
- incident manager/problem manager
- releasemanager
- servicemanager
Contact
